בקידום אתרים אחד העקרונות החשובים ביותר שיש ליישם כאשר מבצעים אופטימיזציה לאתר הוא קיום של תגיות מטא נכונות, לתגיות המטא יש את הכוח לסמן לגוגל למעשה במה העמוד מתעסק ובאיזה מילים. החשיבות של תגיות מטא היא קריטית, כמו שאנו נכנס לקרוא כתבה והכותרת כבר תסמן לנו במה הכתבה תעסוק, כך גם תגיות המטא בשביל גוגל.
ברוב אתרי ה HTML הרגילים קיימים תמיד תגיות המטא, TITLE, Description, Keywords, Canonical וכו' הבעיה מתחילה כאשר חסרות תגיות מסוימות או כאשר לא מיישמים אותם כראוי, אחד העקרונות הבולטים בקידום אתרים הוא שימוש בכותרות מקוריות לכל עמוד ונושא, משמע אסור שבאתר תחזור על עצמה אותה תגית TITLE, כמו כן על כל שאר התגיות .
נסקור מעט את התגיות הנפוצות שמשתמשים בהם באתרי אינטרנט ומה למעשה השימוש שלהם בגוגל:
[toc]
- תגית TITLE – כותרת העמוד, תגית המטא הכי חשובה מכולן. מסמלת לגוגל את ביטויי המפתח המרכזי שבו מתעסק העמוד ונותן אינדיקציה לדברים לתוכן.
- תגית Description – תגית התיאור, נותנת בקצרה תמצות של התוכן העיקרי של העמוד ושוב נותנת אינדיקציה לגוגל על התוכן של העמוד והנושא בו העמוד עוסק.
- תגית Keywords – תגית זו הייתה בשימוש עד לא מזמן, ונועדה לסמל לגוגל מהן מילות המפתח המרכזיות שהאתר עוסק בהן (בדומה לתגיות) גוגל בשנה שעברה הצהירה שאין יותר שימוש לתגית זו ולא צריך למלא אותה יותר, עם זאת עדיין אתרים שמים תגית זו "לכל מקרה" .
- תגית Canonical – תגית זו נועדה לפתור את בעיית כפילות התוכן במידה וקיימת בתוך האתר, אם המערכת שלנו לדוגמא היא מערכת המייצרת כותבות באופן דינמי, נוכל לשים בתגית הקנוניקל את הכתובת של העמוד המקורי, בכדי שהעכביש של גוגל ידע מהו העמוד המקורי ומהו העמוד המשוכפל, כך הוא ידע לאנדקס ולייחס חשיבות לעמוד המקורי, ולא יאנדקס את אותו עמוד 30 פעמים תחת כתובת אחרת.
- תגיות שימוש נכון בתגיות H1, H2, H3, H4 וכו' – תגיות אלו נועדו בכדי לסמן לגוגל נושאים ותתי נושאים חשובים בתוך תוכן האתר, וכמובן מהו הנושא המרכזי והחשוב ביותר בעמוד עצמו. בדרך כלל תגיות אלו משומשות ככותרות משנה בתוך הטקסט המפריד את הפסקאות.
שימוש נכון בתגית TITLE
העיקרון הכי חשוב של תגית הכותרת היא מקוריות, כל עמוד צריך לקבל כותרת מקורית משלו, במידה ויש כפילות הדירוג יפגע. שימוש נכון בתגית זו יהיה לבחור את מילת המפתח או ביטוי המפתח המרכזי של העמוד או הנושא ולשים אותו בכותרת, שימוש במילות מפתח בכותרת משפרת את מיקוד של העמוד על ביטוי המפתח ובכך את דירוגו.
טעות נפוצה שאתרים עושים, היא לשים מספר רב של ביטויי מפתח בכותרת בכדי כיביכול "להעשיר" את הכותרת בהרבה ביטויי מפתח, טעות זו היא נפוצה מאד ושייכת לקידום אתרים של לפני 5-6 שנים. שימוש במספר ביטויים גדול בכותרת יפגע במיקוד מילות המפתח בעמוד ובכך גם יפגע בדירוגו.
שימוש נכון בתגית Description
אפשר לומר שהעיקרון הזהה לכל התגיות הוא עיקרון המקוריות, גם כאן חשוב שתגית זו תיהיה מקורית. כמו כן חשוב שהתיאור יכיל את מילות המפתח המרכזיות שבהן עוסק העמוד, כך אנו מעשירים את מילות המפתח המשתייכות לעמוד זה, כדאי להשתמש בתגית זו בביטוי המרכזי ובביטוי נרדף (שימוש בביטויים נרדפים בדרך כלל מסייע להעשיר את השייכות לביטויי מפתח).
טעות נפוצה שנעשית בתגית זו היא יצירה של "רשימת מכולת" בעלי אתרים שמים בתגית זו מספר רב של ביטויים או שירותים המופרדים עם פסיקים ביניהם, גוגל אינו אוהב רשימות מכולת ודווקא טקסט עשיר של ממש מתוך המאמר או התוכן יכול להיות פתרון יעיל הרבה יותר ונכון. שימוש בביטויי מפתח עם פסיקים פשוט אינו שייך לתיאור העמוד ולמעשה יפגע בדירוגו.
כמו כן הרבה בעלי אתרים עושים את הטעות של לשים מעל 160 תווים בתגית זו ויוצא שגוגל חתוך את הטקסט באמצע ולפעמים יוצר חצאי מילים, שגיאות כתיב וחצאי מילים יכולים לפגוע במיקוד מילות המפתח של העמוד וכתוצאה מכך לפגוע בדירוגו.
שימוש נכון בתגית Keywords
אין לשים תגית זו כי פשוט אין לה שימוש גוגל אינו מתייחס לתגית זו כלל, אם אתם מעוניינים בכל זאת למלא אותה, אז חשוב לשמור על מילות מפתח מגוונות, מקוריות לכל עמוד וחשוב שיהיו זהות לאלו שאתם מקדמים בעמוד עצמו, כמו כן דווקא כאן חשוב לשים את המילים בצורה מופרדת על ידי פסיקים ולא כטקסט.
שימוש נכון בתגית Canonical
תגית זו היא אחת החשובות ביותר, במיוחד שמדובר באתרי פורום, אתרי מכירות או אתרים בעלי מספר רב של עמודים ותוכן או מערכת המייצרת כתובות דינמיות (לדוגמא פייסבוק). בכדי להמנע מכפילות של תוכן שתגרור פגיעה בדירוגים שלנו, אנו שמים את הכותבת המקורית של העמוד המקורי בתגית הקנוניקל של כל העמודים הזהים האחרים שקיימים באתר. ובכך גוגל ידע מהו העמוד המקורי וידרג אותו כראוי.
שימוש נכון בתגית H1
תגית H1 נועדה להדגיש לגוגל מהו הנושא המרכזי של העמוד, בדומה לתגית הכותרת הנותנת תמצות של הנושא, תגית H1 נועדה למקד זאת ולחזק זאת עוד יותר. מכיוון שגוגל מחשיב את תגית זו כקריטית, חשוב לשים בתוכה את מילת המפתח בעיקרית של העמוד בו אנו שמים את התגית, יש להשתמש בתגית זו פעם אחת בלבד בכל עמוד.
אחת הטעויות הנפוצות היא שימוש בתגית זו מספר פעמים בעמוד, מה שפוגע בחשיבות מילת המפתח המופיעה בתגית, פעולה אשר פוגעת במיקוד מילות המפתח ובסופו של דבר בדירוגי האתר.
שימוש נכון בתגיות H1, H2, H3, H4 וכו' – תגיות אלו בדומה לתגית H1 נועדו להדגיש ביטויי מפתח חשובים ונושאים חשובים ביחס לתוכן בעמוד עצמו, תגיות אלו יכולות להופיע מספר רב של פעמים בעמוד ונותנים חשיבות לנושאים המופיעים בהם. חשוב לשים ביטויי מפתח נרדפים וזהים לאלו שאנו מקדמים בכדי להעשיר את מילות המפתח בעמוד.
כמו כן שימוש בתגיות אלו מאפשרות לחלק את המאמר לפסקאות, מה שיהיה נוח יותר וקל יותר לגולש, ומאפשר לנו להשתמש במילות מפתח עשירות ללא הצורך בחזרה עליהן כל הזמן בתוך הטקסט.
טעות נפוצה בתגיות אלו הוא אי השימוש בהן במחשבה שאין להן משמעות, למעשה אי שימוש בהן בדרך כלל מוביל לכתיבה לא נכונה, אשר לא מחולקת לפסקאות ללא שימוש בכותרות משנה ופשוט כמות מילות מפתח דלה יותר בעמוד, ולפעמים אפילו חזרה חוזרת ונשנית של ביטוי מפתח מה שיכול להוביל לספאם של ממש.
תגיות המטא הן כלי קריטי בקידום אתרים והרבה חברות גדולות מתעלמות מהאופטימיזציה במחשבה שבניית קישורים מאסיבית תסייע, אך לפעמים ובמיוחד בתחומים תחרותיים ההבדל הקטן הוא מה שמבדיל בין מקום ראשון למקום שני או שלישי, ואופטימיזציה נכונה בנוסף לבניית קישורים איכותית ותוכן איכותי, מובילים אותנו למקום הראשון.
לסיכון
חשוב לזכור שאין לבודד משתנים ולהתייחס אליהם לבד, תמיד חשוב לזכור שכל המשתנים ביחד ביחס הנכון לתחום בו אנו מקדמים יניב את התוצאות המקסימליות והיעילות ביותר, לכן חשוב לא להתעם מאף אחד מהעקרונות הללו וליישם את כולם, כולל את הבסיס החשוב ביותר והוא אופטימיזציה נכונה של תגיות המטא השונות. כמו שנכתב בבלוג קידום אתרים שלי ניתן לראות שיש חשיבות עליונה לתגיות אלו ולאופטימיזציה בככל וחשוב לעשות את התהליכים הללו בצורה הדרגתית ומסודרת החל מהבסיס (תגיות המטא) ועד לשלד באתר (אגפי תוכן וכו').