אופטימיזציה למנועי החיפוש או במילים אחרות, קידום אתרים בתוצאות החיפוש. תחום שאפשר לכתוב עליו ספרים ונכתבו כבר מאות ספרים על טכניקות ועל הדרכים השונות לקידום אתרים. חלקם מהדברים ואולי כולם נלמדים בקורסים רבים כמו למשל קורס קידום אתרים , קורס בניית אתרים וכו'. מה שחשוב להבין ולזכור בכל אורכו של הדרך של קידום, אין דרך אחת נכונה ומוצדקת וכל דרך יכולה להיות מוצדקת אם במידה ובסופו של דבר זה שמביא לך תוצאה הרצויה לאורך זמן המוגדר מראש. במאמר זה נעבור על רשימה של 10 דרכים לביצוע אופטימיזציה טובה יותר באתר שלך ממבט ה-Seo. אבל לפני זה חשוב להבין ולזכור, שאפשר לבצעה את כולם ואפשר לבצעה רק את חלקן ועדיין להגיע לתוצאה הרצויה. השאלה מהחשוב יותר ומה פחות ומתי, אך בעל הנושאים אלו נדבר במאמר אחר. נחזור ל-10 דרכים לאופטימיזציה.
מתחילים…
10 דרכים לאופטימיזציה עבור מנועי החיפוש
[toc]
שימוש במילות מפתח בכל אורכו של האתר
שימוש נכון של מילות מפתח יכולה להיות מפתח להצלחתו של אתר אינטרנט אך יש בעלי אתרים שמגזימים במינון הנכון שזה כבר נראה לא טבעיי ולא קראי בהרבה מקרים. הרבה מקדמי אתרים יכולים לומר שמילות המפתח פר דף צריכות להיות בצפיפות של 3 – 4 אחוזים מכלל הטקסט הנמצא באותו עמוד, או יש את אלו שיגידו שלדעתם 4 – 5% צפיפות הוא לגיטימי וכך צריך לכתוב מאמרים וגם רובם מזמינים תכנים מכותבי תוכן שונים, מהמקצועיים עד לחובבנים ואת ההבדל ניתן ליראות ביעילות ובערך שנותן לגולש בתוך המאמר. אני יכול לומר לכם שזה כלל לא חשוב ולא האינדיקציה. הכל עניין של שילוב בין הדברים. לדוגמה, יש מאמר עם 500 מילים, וצפיפות מילות מפתח (Density) שעומד על 2.65% או פחות. חשוב מאוד להזכיר שהרבה יגידו שמילות מפתח אחרות לא צריכות לעלות על אחוז הנוכחי וזאת תהייה מילת מפתח / ביטוי המפתח בצפיפות הגבוהה ביותר בעמוד, אבל אפשר גם ההפך. אפשר לא להגיע כלל לאחוזים גבוהים של צפיפות מילות מפתח גם לא לאחוז אחד או שניים ועדיין לזכות במיקום טוב במילת מפתח העיקרית הזאת בתוצאות החיפוש האורגניות ובעיקר מדובר בתוצאות החיפוש של גוגל. לא פעם ולא פעמיים ראיתי מקרים בהם לא הגענו לא ל-2, ל-4 ולא ל5 אחוזי צפיפות כפי שהומלץ על ידי הרבה מומחים בתחום הקידום אתרים וזה מבלי לפגוע אף בעל מקצוע מכוון שיש לזה צד השני בתחום אבל נתייחס לנושא הזה במאמר אחר שהתעסק אך ורק בתחום של כתיבת תוכן לקידום אתרים. השאלה שנשאלת, האם הטקסט או מאמר שהתפרסם עושה אותו פחות רלוונטי בגלל אחוז צפיפות הלא מספקת עבור מנועי החיפוש או העניין הוא במשהו אחר לגמרי? התשובה היא לא, יש משהו נוסף שמצביע על מיקוד המאמר גם אם צפיפות מילות המפתח לא בצפיפות הנכונה וה-"מקובלת".
הסבר: במידה ויש לנו מילת מפתח או ביטוי שאינו עולה באחוזים על פני מילות מפתח אחרות + קישורים (Backlinks) ממוקדים עם טקסט עוגן עם ביטוי המפתח אל העמוד מתוך דפים הפנימיים של האתר וגם מחוצה לה שכוללים את אותו הביטוי המפתח שאותו אתה מעוניין לקדם אל עמוד הספציפי הזה, הדבר מחזק את ביטוי המפתח שלנו והופך אותה לביטוי המפתח העיקרית שנמצא כעת בעמוד הנוכחי שאותו אנחנו רוצים לקדם. (במידה והסבר לא היה ברור מספיק קרא אותו שוב!)
מכאן נובאה ששימוש יתר במילות מפתח במינון "הנכון" הוא לא כל כך נכון במקרים רבים, והמלצה שאני יכול לתת לכם, זה לדאוג למידע אינפורמטיבי ככל האפשר לגולש ולא להצפין במילות מפתח בצורה מוגזמת את המאמרים. הכל עיניין של שילוב הנכון בין הדברים ולוו דבקה בשימוש בפרמטר אחד בלבד שבמקרה הזה אנחנו מדברים על צפיפות מילות מפתח וחשיבותן.
יצירת מפת האתר
מנועי החיפוש באופן כללי תמיד רוצים לאנדקס כמה שיותר דפים מתוך האתרים, וזחלנים זוחלים באמצעות הקישורים בתוך האתר שלך כדי למצוא את העמודים הפנימיים על מנת להוסיפם בתוך האינדקס. אך חשוב לזכור שמדובר במכונה, ולא תמיד הוא יכול או מצליח לגשת לעמודים הפנימיים של האתר שלך. במידה ויש לך עמוד שלא נמצא אליו קישור או זחלן לא הצליח לעקוב אחרי קישורים שמובילים לעמוד הזה, הדף לא יכלל בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש ואז אתה יכול להיות בבעיה שתגלה שעמוד שפרסמת לפני כמה שבועות כלל לא נמצא ולא מופיע בתוצאות החיפוש. חלק מאופטימיזציה הנכונה באתר היא לכלול מפת האתר המלא והתקין ובשלב מתקדם יותר להגיש את זה למנועי החיפוש לדוגמה לגוגל בתוך כלי למנהלי אתרים (Webmaster Tools). יש היום כלים רבים ליצירת מפת האתר (Sitemap.xml) או במידה ואתה משתמש במערכת וורדפרס, באפשרותך למצוא תוסף בשם Google Xml Sitemap שיכול לעזור לך לעשות את זה באופן אוטומטי. במידה ותרצה לקרוא עוד על יצירת מפת האתר אתה יכול לעשות זאת בעמוד הבא: יצירת מפת האתר .
עם www או בלי www ?
רוצים לעשות אופטימיזציה נכונה עבור האתר שלכם? אז תעשו לעצמכם טובה ותחליטו אם להשתמש ב-www או לא. במידה ותחליט לא להשתמש ב-www עבור האתר שלך ועבור הקישורים, עליך לדאוג להפניה אוטומטית של הגולשים לזאת שמבלי וכנ"ל להפך. הרבה בעלי אתרים נוטים לא לשים לב לדבר הקטן אבל משמעותי מאוד בתחום של קידום אתרים. במידה ואפשר לגשת אל האתר שלך באמצעות www וגם בלעדיו, זה יוצר סוג של תוכן משוכפל עבור מנועי החיפוש ויתרה מכך, הכח של קישורים נכנסים מתחלקת בשניים. כדי להמחיש את הנאמר אני יביא דוגמה קצרה. נניח שבאיזה פורום או באיזה אתר אחד נתנו קישור לעמוד הבית שלך עם קידומת www, וניקח עוד אתר שנתן לך קישור איכותי ללא קידמuת. לפי ההגיון שניהם מצביעים לאותו עמוד, אחד עם קידומת והשני ללא, אך חשוב לשים לב שעבור מנועי החיפוש מדובר בשני עמודים שונים לגמרי וכח הקישורים מתחלקת בין העמודים בצורה נפרדת מה שמהווה חור באופטימיזציה עבור מנועי החיפוש.
אז מה עושים?
עליך לבצעה הפניה 301 של כל העמודים אל עמוד הרצוי. במידה ובחרת להשתמש בקידומת עם www אז כל הקישורים שמפנים לעמודים ללא קידומת www, גולשים אוטומטית יופנו לעמוד שכוללת www. המלצה שלי לאופטימיזציה טובה יותר וגם עבור נוחות המשתמש, כן להשתמש בקידומת אבל זאת כבר ההחלטה שלך. חשוב לציין, שכדי למנוע שכפול תוכן במידה ולא עשית הפניות עדיין, באפשרותך לגשת לכלי למנהלי אתרים של גוגל ולהגדיר את הקידומת הרצויה להצגה במנועי החיפוש אבל על זה נדבר כבר בפעם אחרת.
עיצוב פשוט וממוקד
לפעמים הפשטות מנצחת. גם במקרה הזה, גם מבחינה שיווקית וגם מבחינה טכנית ככל שעיצוב שלך פשוט, נעים לעיין שנטען מהר בדפדפן ומאפשר נווט פשוט וקל לכל העמודים באתר שלך, יכול להיות יתרון משמעותי על פני המתחרים. כמובן שצריך לקחת בחשבון שאתר שהוא פשוט מאוד, לא יוכל לשדר או לשווק בצורה טובה את השירותים או מוצרים שאתה מציע באתר ולכן יש צורך בחשיבה יצירתית לצורך עיצוב ממוקד מטרה. ז"א במידה והמטרה שלך שגולש שנכנס לאתר שלך ישאיר פרטים, אז התופס יצירת קשר שלך צריך להיות הדבר המרכזי ונגיש לעיין של הגולש כבר בהתחלה. שימוש ב- Css Sprite לטעינה של תמונה אחת שכוללת מספר תמונות לצורך חיסכון במשלוח בקשות לשרת להקטנת זמני טעינה. באמצעות Css Sprite אנחנו יכולים לטעון הרבה אלמנטים גרפיים בתמונה אחת ולפי הגדרות אוזרים וגדלים של אותם אובייקטים בתמונה, להציג אותם במיקומים שונים באתר.
URL – כתובות ושרשורים
שימוש בכתובות ידידותיות (Friendly URL's) למשתמש הוא אחד הפרמטרים החשובים שצריך ליישם בעת אופטימיזציה. כאשר אתה עושה שימוש במערכת ניהול תוכן לניהול האתר, בדרך כלל הוא יוצר כתובות דינמיות שנראים לא ממש ידידותיות לא לגולש וגם לא למנועי החיפוש. לדוגמה: www. 111 .com/?p=39. במקום זה אנחנו יכולים ליצור כתובת ידידותית שיראה כך: www. 111 .com/great-content – ואז אנחנו יכולים לכלול מילות מפתח גם בתוך הכותבת של העמוד הספציפי שאותו אנחנו רוצים לקדם. טכניקות לביצוע שכתוב כתובות דינמיות וכתובות סטטיות או יותר נכון ידידותיות ניתן למצוא בכל רחבי האינטרנט. הדבר נעשה ע"י קובץ htaccess במידה ואתה עושה שימוש במערכת שכתובה בשפת php. פתרון למפתחים של asp.net: חפשו את התכונה ב- IIS. מומלץ ליישם את השדרוג כתובות דינמיות בשלב מוקדם יותר ככל האפשר או בשבלים הראשונים של אופטימיזציה של האתר למנועי החיפוש, מכוון שזה יכול לשפר את מיקומך ולתת יתרון על פני המתחרים.
תפריט ניווט בכל עמוד באתר
עליך לכלול תפריט ניווט בכל עמוד ועמוד באתר שלך. להרבה זה נראה בדבר מובן מאליו אך לא לכולם וניתן למצוא עדיין אתרים של גופים ממשלתיים או מוסדות חינוך למיניהם שאתרם נראה כמו אתר משנות ה90 (על זה נדבר אולי בפעם אחרת) ואינם כוללים תפריט ניווט בעמודים השונים באתר. כמובן שקישור לעמוד הבית מכל עמוד אחר באתר הכרחית גם לגולש התמים וגם ליצירת אררכיה נכונה באתר. עמוד הבית צריך להיות עמוד הראשי וחזק ביותר מכל עמוד אחר באתר ולכן חשוב מאוד שכל עמוד יפנה אליו. יתרה מזאת, הפניה לעמודים אחרים, קטגוריות, עמודים אינפורמטיביים או עמודים באותו נושא יכולים לעזור לגולשים לנווט ולקבל עוד מידע באתר שלך וגם מנועי החיפוש יכולים ליחס ולקשר בין עמודים הרלוונטיים שמקשרים בניהם. לכן אסור כלל להזניח את תפריט ניווט באתר באופן כללי וקישורים לעמודים רלוונטיים בפרט.
כותרת העמוד – תגית Title
תגית הכותרת זאת הפרמטר מספר אחד. לכותרת העמוד יש חשיבות עליונה על פני דברים אחרים. אין כלל חשיבות לתוכן, עיצוב, כתובות ידידותיות, כמות התוכן בדף או כל דבר אחר שניתן לקחת ולחשוב עליו לצורך אופטימיזציה. כותרת העמוד זה דבר שצריך לטפל בו בראש ובראשונה לפני כל דבר אחר. ללא תגית כותרת ממוקדת, הדף או עמוד לא יקבל שום חשיבות בתוצאות החיפוש. כל עמוד צריך לכלול תגית Title בתוך הקוד באזור של ה-Header. הכותרת צריכה להיות ממוקדת ולכלול מילת מפתח הרצוי שאותו ברצונך לקדם. כותרת צריכה להיות ממוקדת ככל האפשר. ככל שהכותרת שלך תהייה ממוקדת יותר לתוכן שנמצא באותו העמוד, כך האתר שלך יקבל עוד יתרון על פני האחרים. אני אוהב תמיד ללכת על Exact Match בשילוב המשפט הכללי במידת הצורך. אבל חשוב לזכור שכותרת ממוקדת וטובה יכולה לעשות עבודה טובה לא רק לצורכי קידום אלא גם לצורכי משיכת גולשים לאותו העמוד כי חשוב לזכור, שכותרות למנועי החיפוש לא תמיד מעידות על כך שהם ממש מגרות את הגולש ללחוץ על התוצאה שלך. יש מחקרים שאומרים שגוגל גם בודקת גם כמה חיפושים היו בביטוי ספציפי, כמה לחצו על התוצאה שלך ולא חזרו חזרה לגוגל כדי לחפש את אותו הביטוי. כמובן זה משהו שצריך להדאיג הרבה בעלי אתרים שרוצים ליצור תוכן איכותי לגולש ויחד עם זאת גם להישאר רלוונטי עבור מנועי החיפוש, ולכן יש צורך בשימוש ממוקד בתגית הכותרת של העמוד.
תגית מטא לתיאור – Meta Description
תגית שאחראי על תיאור העמוד עבור מנועי החיפוש. התגית משמשת להצגת תיאור העמוד בתוצאות אורגניות של מנועי החיפוש. כדי להמחיש בבירור למה הכוונה, מדובר בתוכן המופיע מתחת לכותרת הנקרא (Snippet) בתוצאות החיפוש. אם מבצעים חיפוש של ביטוי מסוים בגוגל, אז יופיע לך כותרת ומתחתיו תיאור. את התיאור הזה ניתן לשליטה באמצעות תגית Meta Description (תגית מטה לתיאור). חשוב לכלול בו ביטוי המפתח העיקרי של העמוד גם בתוך התגית הזאת וליצור טקסט עד 150 תווים בלבד! האזור התיאור בגוגל מוגבל ל150 תווים ולכן יש צורך בתיאור ממוקד וברור ומושך לצורך משיכת הגולשים לאתר. כדי לקרוא עוד על תגיות מטא, אפשר לגשת לעמוד הבא המסביר בצורה מפורטת יותר את חשיבותן המלאה: תגיות מטא – מה חשוב בהן?
יותר טקסט מ- Html
ככל הידוע כאשר אנחנו צופים בעמוד כלשהו בדפדפן, מאחורי הקלעים נכתב קוד html הנותן אפשרות לדפדפן לפענח ולהציג את אותו העמוד באופן וויזואלי על המסך. המסמך html מגיע מהשרת יחד עם הקצבי Css קבצי תמונות ומדיה לפי הצורך לטעינת העמוד. לא משנה אם מדובר באתר דינמי או אתר סטטי. גם אתר דינמי שכתוב ב-php יוצר בזמן אמת את הקובץ html בשרת ואז הקובץ נשלחת אל הדפדפן בחזרה לצורך לתצוגה. אז כפי שציינתי, מאחורי הקלעים נכתבה קוד מלא של מסמך html שדפדפן מתמודד מולו אך לא רק הוא. גם מנועי החיפוש או יותר נכון זחלנים צריכים להתמודד איתו. חשוב מאוד לשים לב, שטקסט וקוד נמצאים במינון הנכון. השאלה מה זה נכון? מומלץ מאוד שהטקסט יהיה בכמות גדולה יותר מהקוד.
שימוש בטקסט עוגן בעת קישור לעמודים אחרים – Anchor Text
טקסט עוגן או במילים אחרות Anchor Text נמצאים בשימוש רחב אם זה על ידי מודעות לאופטימיזציה או לא. אם אתה מקשר בין העמודים באתר, מומלץ להשתמש בטקסט עוגן המצורפים אליו מילות מפתח של אותו עמוד המקושר. הדבר מאוד שימושי לגולשים כאשר הם יודעים לאן הקישור מוביל ואיזה מידע כולל עמוד המקושר וכמובן גם עבור מנועי החיפוש שזה אינדיקציה מאוד טובה כאשר עמוד אחד שמקשר לעמוד שני באותו נושא עם ביטוי מפתח ספציפי שאותו מנסים לקדם. הדבר יכול לשפר את מיקומך במנועי החיפוש והדבר נכון גם בקישורים חיצוניים כאשר אתר אחר מקשר אל העמוד שלך באתר.
לסיכום
הדברים שצוינו כאן אלו רק חלק קטן מהפעולות שאפשר וניתן לעשות לצורך אופטימיזציה עבור מנועי החיפוש והרשימה ארוכה יותר שיכול להתרחב לפי 3 מהרשימה שנכלל במאמר זה. אך חשוב לשים לב, שאלו הדברים הבסיסיים שיש לשים לב אליהם וליישם את כל אחת מהם בכל פעם מחדש. מומלץ מאוד לשים לב לכל פרמטר ולראות איך אפשר להשתמש בהם לצורכי קידום יעיל יותר. אין ספק שלא כל הפרמטרים יכולים להישמר בכל עמוד ועמוד ובכל אתר אם זה בגלל מגבלה טכנית של אותה המערכת או מגבלות שונות שלא נכנס כעת עליהם והמשקל ויחס לכל עמוד משתנה מאתר ואתר אך יש דברים שלא משתנים ויש לשים לב אליהם בכל עמוד ועמוד בצורה נפרדת כגון תגית כותרת, יחס בין קוד לטקסט וכו'. מקווה שהרשימה הנ"ל יספק לך מספיק מידע כדי להתחיל באופטימיזציה מלאה ותמשיך לעשות קידום אתרים בצורה נכונה וממוקדת.
הערה
לכל הערה, המלצה או טענה ניתן להשאיר תגובה למטה ואשמח להתייחס אליו בצורה מפורטת ככל האפשר במסגרת המאמר. אין ספק שחלקם מהדברים אולי נשמעים קצת מסובכים מדי למתחילים ולא מספיק ברורים לאנשים שרק נכנסו לתחום של קידום אתרים ומונחים המקצועיים לא ברורים שנשמעים קשים להבנה אבל חשוב לי לומר שהדברים פשוטים הרבה יותר ממה שאולי זה נראה לך. אז מקווה שהמאמר עזר לך ונתראה בפעם הבא.