התלהבנו מאוד בתחילת דרכה של גוגל פלוס בעת חדירתה למגרש של רשתות החברתיות. דיברנו עליו, בדקנו והשתמשנו בו כדי לקבל חוויית שימוש כלשהי. ההתממשקות הישירה של גוגל+ עם אפליקציות ושירותים אחרים של גוגל כולל אינטגרציה ישירה אל תוך מנוע החיפוש (המוצר העיקרי של החברה) היה רעיון מעולה. היום מדובר ברשת חברתית שעברה את 100 מיליון משתמשים תוך שנה. חשוב לציין, שזו הרשת החברתית היחידה בעולם שהצליחה בזמן קצר כל כך להגיע לכמות משתמשים הגדולה מכל רשת חברתית אחרת (כולל את פייסבוק). אבל, למרות הרצון וכל הבאזז שמסביב, גוגל+ לא נחשבת למוצלחת. האם הרשת החברתית המדוברת מצליחה איכשהו להגיע להבנה עם הגולשים או היא מיועדת בעיקר לבעלי עסקים ולמקדמי אתרים שחשוב להם להיות שם כי איך לא, קידום אתרים מתבסס בעיקר בחיפוש של גוגל, והרשת החברתית הפכה למוצר בלתי נפרד המשפיע באופן ישיר על תוצאות החיפוש. לא קשה להבין שהחברה מנסה בכל הכח לשלב את רשת החברתית שלה אל תוך מנוע החיפוש וכך לגרום לגדילת כמות המשתמשים.
ז"א גוגל יודעת היטב שכולם רוצים להופיע שם במקום הראשון, ויש מספיק בעלי עסקים ובעלי אתרים שיעשו הכל כדי להגיע לשם ולכן זאת הדרך הטובה ביותר לגרום לכולנו להשתמש ברשת החברתית של גוגל ולשווק אותו.
[toc]
לפני מספר חודשים עברתי קורס פנים ארגוני בנושא שיווק באינטרנט וקידום אתרים, ואחד מהנוכחים שאל אותי שאלה מעניינת. "האם גוגל פלוס הולכת להשפיע על כל תוצאות החיפוש או רק על תוצאות מותאמות אישית?" רק נזכיר, שתוצאות מותאמות אישית הכוונה היא לתוצאות המוצגות לגולשים שמחוברים לגוגל / ג'מייל. (מדובר בשני תוצאות שונות בדרך כלל) על פי מחקרים ותוצאות שאני רואה בשטח, כעת אני יכול לומר שהיא כן משפיע על התוצאות הלא מותאמות אישית.
ועכשיו נחזור לנושא העיקרי שלנו.
הינה כמה מממצאים שמעידים על כשלונו של מעורבות משתמשים ( User Engagement ) ב- Google Plus.
המחקר נעשה ע"י RJMertics ושאר התוכן נישן על תוצאות מתוך המחקר הזה.
לגוגל פלוס יש הרבה משתמשים רשומים אבל הפלטפורמה לא באמת מצליחה להשתלב בחיים הפרטיים כמו המתחרים.
סטטיסטיקות
- 30% מהגולשים שפרסמו סטטוס לעולם לא עשו זאת שנית.
- משתמשים שפרסמו סטטוסים ציבוריים יש פער של 12 ימים בממוצע מפרסום לפרסום.
- מספר הפרסומים של סטטוסים הציבוריים יורדת בהדרגה מחודש לחודש.
- בממוצע סטטיסטית הסטטוס אחד מקבל פחות מפלוס 1, פחות מתגובה אחת, ופחות משיתוף אחד. ז"א בממוצע אף אחד לא עושה לכם "לייק" על התגובה. אתם צריכים לפחות 2 סטטוסים כדי לקבל +1 (פעם אחת).
מוצרים ואינטגרציה של גוגל ברשת החברתית
לגוגל יש מוצרים מעניינים והרבה מהם טובים מאוד כמו למשל גוגל דוקס, ג'מייל, גוגל דרייב ועוד רשימה ארוכה של שירותים. השאלה הכי חשובה שבאמת מעניין את כולנו, איך הם יכולים לשפר את החוויה או להפוך את הרשת החברתית (Social Media) לטובה יותר? הם יצרו מוצר מדליק (G+) אבל לפייסבוק היה כבר מוצר מוצלח שכזה אז מה היתרונות בלהשתמש בגוגל פלוס לעומת פייסבוק?
למה שאני ארצה לעזוב את פייסבוק או טוויטר שיש שם קהילת משתמשים מספיק גדולה ולעבור לרשת שיש לה מעורבות משתמשים נמוכה? הבעיה היא לא במוצר עצמו, המוצר של G+ הוא טוב. ממשק משתמש מרשים, פשוט, קל ומהיר. הבעיה היא לא במוצר אלא בערך מוסף. היא לא שינתה את הרגלי השימוש שלנו, היא לא הביאה שום דבר חדש למעט פיצ'רים של חיפוש מיקומים וכמה חידושים טכנולוגיים אחרים שבגדול לא ממש הצליחו לשנות את הרגלי הגלישה ושימוש או הצריכה שלנו ברשת החברתית. לדעתי חוסר העיניין של הגולשים בפלטפורמה החדשה הביאה אותו למצב שבו אין מעורבות גולשים בכל המתרחש שם.
גוגל פלוס יכולה לשפר את חוויית חיפוש באינטרנט
מיליוני משתמשים מחוברים לג'מייל, משתמשים במוצרים של גוגל ורוב הגולשים מחוברים אליהם בצורה כזו או אחרת אם זה באמצעות מחשבים נייחים, מחשבים ניידים או טלפונים סלולריים וטאבלטים. כולנו מחוברים. גוגל מציע כפתור +1 או כפתור שיתוף הדומה לכפתורי ה-Share של פייסבוק. היא רוצה שתעשו +1 על הדברים שאתם אוהבים ברשת והיא תעזור לכם בפעם הבא שתשתמשו באחת המוצרים שלה… ופה נמצא הערך המוסף!
זה משהו שאף רשת חברתית לא מצליחה לעשות וזה הערך מוסף היחידי (בנתיים) שגוגל יכולה לתת למשתמשים שלה.
אם תעשו +1 אתם בעצם מצביעים על התעניינותכם בעמוד. בפעם הבא שתחפשו משהו במנוע החיפוש שקשור גם לעמוד עליו עשיתם +1, הוא כנראה יעלה את האתר בראש התוצאות הראשונות עבורכם כדי להביא לכם את התוצאה הרלוונטית ביותר. הלוגיקה אומרת, שאם אהבתם את העמוד בתוך האתר הזה ובמקרה וחברים שלכם גם אהבו את זה, אז כנראה אתם מתחברים אל התכנים שכתובים שם גם אם הם לא ב-100% רלוונטיים ע"י חישוב האלגוריתם של מנוע החיפוש, אז על פי שיכול דעת אנושית, נכון יהיה להציג באחת מהתוצאות גם את התוצאה מתוך האתר הזה למרות שבפועל היא אינה מופיע במקומות הראשונות בתוצאות אורגניות.
למשל: יש מספר אתרים טכנולוגיים שאני קורא ולא בהכרח שכאשר יש חידושים בעולם הטכנולוגי אני ארצה לקראו אותם באתרי חדשות אלא באתר ספציפי שאני רגיל ואוהב לקראו שם, אוהב את השפה המנוסחת וסגנון כתיבה שונה יותר ולא שפה עיתונאית. לא בהכרח שאותה כתבה צריכה לשמור על כללי SEO ולהופיע בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש כדי שאני אקרא אותה. לי בתור גולש לא מעניין איפה הוא נמצא במנוע החיפוש כל עוד אני נהנה מקריאה של התוכן גם אם הוא לא רלוונטי משאר המתחרים על פי חישוב האלגוריתמי. לא בהכרח מה שגוגל חושב הוא הנכון ולדעתי כפתור +1 מביאה לגולשים לא רק את התוצאות הרלוונטיות מותאמות אישית על פי פרמטרים חברתיים אלא גם משפרת את חוויית החיפוש והשיתוף ברמה גבוהה באמצעות לקיחת פרמטרים רלוונטיים של מעורבות ועדיפות מצד הגולש.
צריך להבין שתוכן הוא לא רק טקסט אלא הניסוח וסגנון כתיבת הפוסט, וזה יכול להשפיע על הגולשים וליצור מעורבות וקשר ברמה אחרת מה שיכול להפוך את אותה כתבה למעניינת הרבה יותר משאר המתחרים גם אם זה לא עבר אופטימיזציה לקידום אתרים.
אם אהבתם את הכתבה, תעשו +1 ולייק. זה יכול לעזור.