Css ראשי תיבות של Cascading Style Sheets הוא כלי שיכול לשפר את חוויית משתמש באתר שלך, אבל שימוש לא נכון בכוונה או בטעות, יכול לגרום לענישה במנוע החיפוש. הכנסת ערך שלילי ב-(text indents) באתר הוא נושא שמלווה את עולם העיצוב אתרים כבר זמן רב. רוב מוחלט של מעצבים ומתכנתי html + Css אינם מודעים למצב. כידוע, מתכנת הוא לא מקדם אתרים או מעצב אין לו את הידע והניסיון בקידום ושיווק במנועי החיפוש. לכן בזמן יצירת קבצי html ו-css נעשים הרבה טעויות בדרך. טעויות שעליהן נדבר במאמר זה, מתיחסות בהסתרת טקסט מהגולש. הדבר ברוב המקרים לא נעשה בכוונה ע"י מעצב או מתכנת אלא מחוסר ידע בתחום. לפני שנמשיך, חובה לציין, שגם מתכנת וגם מעצב אתרים הם אנשים טכניים. ההתיחסות למעצב במאמר זה הוא למעצב אתרים שמתמחה בכתיבת הגדרות Css ולא למעצב גרפי שאין לו מגע בקוד. בשורות הבאות נדבר על הסיבות מדוע משתמשים עדיין משתמשים בשיטות להסתרת טקסט מהגולש ואיך אפשר להתמודד עם התופעה. עד כמה השיטה יכולה לפגוע באתר ומה הן הפתרונות. ואולי גם באתר שלך יש טקסטים מוסתרים שאינך שם אליהם לב? הכל בהמשך….
הסתרת טקסט מהגולש: אסטרטגיה או עצלנות?
אם נשאל את השאלה למה בכל זאת מסתירים את הטקסט באמצעות css, אז חלקם מהסיבות הן:
- לצורך הצגת תפריט ניווט גרפי (כפתורים מעוצבים)
- כי זה פשוט יותר ללא סיבה מוצקת
אז למה משתמשים בערך שלילי ב: text-indent?
בעבר הלא רחוק, ספאמרים שניסו לעבוד על מנוע החיפוש, הכניסו טקסטים ומילות מפתח רבים כולל קישורים לתוך אתרים והסתירו את הטקסטים מהגולשים באמצעות הכנסת ערך שלילי בהגדרת מאפיין Text Indent בתוך Css. ז"א משתמש הפשוט לא ראה את אותם מילות מפתח וטקסטים שהוכנסו לתוך האתר. גולש לא ראה שום טקסט לא הגיוני או קישורים שנכללו באותו הדף. בפועל מאחורי הקלעים נכללו קישורים ומילות מפתח שנועדו לבוטים (Bots) של מנועי החיפוש מה שגרם לקידום אתרי ספאם בתוצאות אורגניות של גוגל. ספאמרים הכניסו מאות ואלפי מילות מפתח בעמודים רבים כדי להראות ל-Google Bots שהתוכן שלהם רלוונטי הרבה יותר מכל אתר אחר. לקח זמן עד שמנועי החיפוש סוף סוף הבינו ולמדו את הטריק. גוגל החזיר במלחמה נגד ספאמרים וענישה אתרים שניסו לעבוד עליה. היא עושה את זה טוב אך לא מיידית.
גוגל נלחמת בחזרה
מלחמה נגד ספאם ממשיכה גם ברגעים אלו. עוד לא מזמן ראינו אתרי ספאם שהתקדמו בקצב יוצא דופן בתחומים תחרותיים וכמובן נענשו או נדחקו אחרי זמן מה מעמוד הראשון.
לא כדי לשחק עם גוגל
אלגוריתם של גוגל הופכת להיות חכמה ומתוכמת יותר כל הזמן. רק השנה (2011 – שנה שעברה נכון להיום) Google עדכנה את אלגוריתם שלה מספר פעמים המוכר בשמו המקור Panda, שפגע בהרבה מאוד אתרים ובתוכם גם אתרים גדולים ופופולריים כמו EzineArticles ודומיו. הסורקים של מנועי החיפוש יודעים לסרוק, לקרוא ולהבין את Css וג'אווהסקריפט. לכן כל ניסיון של הסתרת תוכן באמצעות קוד, הפכה להיות שיטה פסולה לצורך קידום אתרים.
נא לא להשתמש בהגדרה עם ערך שלילי ב-Css כמו למשל בתמונה הבאה.
שימוש מאוד נפוץ באתרים תמימים שלא בכוונתם להסתיר שום דבר, הוא שימוש ב-text-indent עם ערך שלילי כדי להסתיר את הטקסט ולהזיז אותו רחוק משדה ראיה של הגולש. משתמשים בו הרבה בתמונת לוגו (Logo), טקסט מאחורי תפריט ניווט גרפי או פלאש וכו'.
המלצות: עליך לעשות סריקה בקבצי Css באתר שלך. במידה ואתם מוציאים ערך שלילי לפקודה שאותה ציינתי, נא לדאוג להסרתו. הסרה יכולה לגרום להצגה של טקסט באתר ושלב הבא הוא הסרה של אותו האלמנט בתוך קבצי העיצוב של האתר. הערה: שימוש בטקסט מוסתר יהפוך את אותו האתר לפחות אמין בעיניי גוגל, מכיוון שטקסט מוסתר נועד רק למנועי החיפוש ולא לגולשים מה שמעיד על ניסיון לביצוע מניפולציה בתוצאות החיפוש. איסור מוחלט להראות לגולש משהו אחד ולסורקים של גוגל משהו אחר. אם יש משהו שלא נגיש לעיניהם של הגולשים, הוא אמור להיות גם לא נגיש עבור בוטים אשר סורקים את אתרי אינטרנט. ציטוט מתוך גוגל:
אפשר לראות עוד דרכים להסתרת טקסט באתר מתוך ציטוט שעותק מגוגל – Webmaster Tools Help. רוצה לקראו עוד מה לגוגל יש לומר בנושא? בקישור הבא מוסבר היטב ע"י גוגל מה מותר ומה אסור: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66353
לסיכום: אפשר לעשות הרבה דברים לצרכי קידום אתרים, להשיג קישורים, לפרסם מאמרים ולהשתמש בשיטות שונות לאופטימיזציה של האתר, אך דבר החשוב ביותר שאסור לך לעשות זה לגרום לטעויות של אחרים לרגום נזק לך. בדוק עכשיו את אתרך ובדוק שאין תוכן מוסתר מהגולשים.