הרבה מדברים על קידום אתרים , על סטטיסטיקות ועל ניתוח תעבורה להגדלת כמות גולשים באתר, אבל הכלים שיכולים לעזור לכם בזה לא בהכרח נאמרו. קיימים אשרות אם לא מאות כלים חינמיים וגם כאלה שבתשלום לניתוח תעבורה וקבלת סטטיסטיקות. למרות זאת , לפי דעתי הכלי שהכי פופולרי והכי מבוקש בתחום הוא גוגל אנליטיקס. באמצעות גוגל אנליטיקס אפשר לקבל כל המידע הדרוש לך כדי לנתח תעבורה באתר שלך ולא רק. אני חייב לציין שגוגל אנליטיקס הוא כלי שכל בעל אתר חייב להשתמש בו. למה, כמה ואיך נסביר בעוד רגע אבל מה שהכי חשוב לציין שכל מה שחשבת שגוגל אנליטיקס, הוא לא. את זה הבנתי רק בשנה אחרונה ועד שהפכתי ל- מוסמך גוגל אנליטיקס . רוב בעלי אתרים אינם מודעים על כוחו של גוגל אנליטיקס ואת היכולת שלו להשפיע על מהלך אסטרטגי לשווק האתר. את כל זה לא תלמדו בקורסים כמו קורס קידום אתרים או קורס בניית אתרים . למרות זאת, שהרבה מאנשי קידום אתרים עושים שימוש יום יומי בגוגל אנליטיקס לא בהכרח יודעים להשתמש בכל התכונות שלו והיום אני רוצה לחשוף חלק מהם.
מוסמך גוגל אנליטיקס
אחרי 3 שנים החלטתי לעשות מבחן הסמכה של גוגל אנליטיקס ועברתי אותו בהצלחה. עכשיו אני יכול לומר שאני מוסמך גוגל אנליטיקס . לפני שניגשתי למבחן עשיתי מחקר קטן בנושאים שונים בשביל לרענן את עצמי כדי לעבור את המבחן ההסמכה של גוגל אנליטיקס. נדהמתי לגלות שאחרי 3 שנים של שימוש רציף ויום יומי יש עוד מספר דברים שלא הכרתי לעומק. למרות זאת לא לקח לי הרבה זמן להבין ולהתנסות בכלים החדשים וכעת אני יכול לומר, שגוגל אנליטיקס הוא כלי שיכול מאוד לעזור לאנשים שעוסקים בתחומים כמו קידום אתרים , SEO, שווק באינטרנט , SEM ועוד.
גוגל אנליטיקס ב-3 צעדים
ניתוח תעבורה – גוגל אנליטיקס מאפשרת לנתח את תעבורת הגולשים באתר שלך ברמת מאקרו ומיקרו. זאת אומרת אפשר ליראות כמות הגולשים שגלשו באתר שלך לפי טווח זמן המובחר. עם זאת ניתן לראות איכן הגולשים הגיעו, מה הוא זמן הממוצע להשהיה באתר ומה הוא אחוז הנטישה עזיבה מהאתר המכונה כ- Bounce Rate. כל זה הוא ברמת מאקרו ומה שמוצג לנו בדף הבית של אותו אתר שברצוננו לבדוק. ניתן לבדוק את מילות המפתח וביטוים אשר הקלידו במנועי חיפוש כאשר הגיעו לאתר שלך וגם לבדוק את אחוז הנטישה מהביטויים ומילים מסוימים. אפשר ללמוד ולבדוק את איכות העמודים אליו גולשים מגיעים בביטוים שונים ממנועי חיפוש ולמה הם נוטשים את האתר אחרי צפייה של אותו עמוד. הסיבות יכולות להיות הרבה אבל הפתרון אחד. יכול להיות שמידע בעמוד X אינו רלוונטי לביטוי שבאמצעותו מגיעים גולשים ולכן צריך אולי לשנות או להוסיף מידע בדף או יכול להיות שהעיצוב אינו ידידותי למשתמש ומצריך שינוי. מידע כזה יכול להיות מאוד רלוונטי עבור בעלי אתרים שמעוניינים לקדם את האתר שלהם בגוגל או במנועי חיפוש בכלל. קידום אתרים נעשה לא רק מחוץ לאתר אלה גם מתוכה. להבין את הגולשים ולדעת את קהל היעד הוא הגורם המרכזי בתחום קידום אתרים. אינך צריך להיות מוסמך גוגל אנליטיקס כדי לגשת לכל הכלים האפשריים של אנליטיקס אבל כמובן מצריך ידע וניסיון בתחום כדי לעבור את המחבן.
ניתוח המרות – ניתן לעקוב אחרי המרות באתר. זאת אומרת , באפשרותך לקבוע מטרות עבור הגולשים כמו הרשמה לאתר או הורדת קובץ כלשהו מהאתר יחשב כהמרה המכונה כ – Goal מטרה. ניתן להגדיר עד 20 המרות לכל אתר. קיימת 3 סוגי המרות
- URL Destination – עמוד היעד – זה יכול להיות עמוד תודה או במקרים רבים עמוד הרשמה כגון לניוזלטר או הרשמה ופתיחת חשבון באתר או עפילו אישור רכישה של איזה מוצר. כל עמוד באתר יכול להחשב כמטרה שהושגה במידה וגולש הגיע לשם. מהנקודה הזאת והעלה הפנטזיה היא שלכם מה תעשו עם אפשרות זו. כל אחד יכול להשתמש בזה למטרות שונות.
- Time on Site – זמן גלישה באתר – ניתן להגדיר 2 סוגי המרות כאן. זמן שיהייה יחשב כמטרה שהושגה. למשל אם ברצונכם להשאיר את הגולשים שלכם באתר וחשוב לכם זמן שיהייה שלהם באתר כמו למשל 5 ד', כל מי שמגיע לזמן שיהייה שכזה יחשב כמטרה שהושגה או להפך. אז הינה 3 סוגי המרות שניתן להגדיר
- שיהייה שמוגדר כ- "יותר מ-"
- שיהייה שמוגד כ- "פחות מ-".
- Pages/Visit – עמודים נצפים – ניתן להגדיר את ההמרה בחישוב פשוט של כמות הדפים שנצפו. למשל: אם אני בתור בעל האתר מציב לעצמי מטרה שגולש יצפה בלפחות 6 דפים בעת ביקור, אני יכול להחשיב זאת כמטרה שהושגה.
חשוב לציין, שלכל Goal ניתן להגדיר עלות. לדוגמה אם לפי סטטיסטיקות ידוע לך שכל מי שנרשם באתר אתה מרוויח בממוצע 5 דולר, אז ניתן להגדיר שכל המרה יחשב כ-5 דולר וכך באפשרותך לבדוק את הסטטיסטיקות ולעקוב אחרי המרות שונים באתר ולדעת כמה הרווחת בכל יום.
למרות זאת יש 2 סוגי המרות. המרה שהיא מוגדרת כ-Goal מטרה על ידי פעולה מסוימת, ושני כעסקה ( Transaction ).
הבדל בין מטרה לעסקה
השגת המטרה יכולה להתבצע רק פעם אחת ב-Session. לדוגמה במידה וגולש A נכנס לאתר והוריד ספר, ודקה אחריו מאותו דפדפן חברו הוריד את הספר, המטרה יושג רק פעם אחת ולא יחשב כפעמיים. לעומת זאת עסקה יכולה להתבצע מספר פעמים. עסקה יכולה להיות רכישה, תשלום וכו'. כל תשלום יחשב כעסקה שבוצע והכנס לחישוב בסטטיסטיקות ההמרות.
כל זה רק ההתחלה. באמצעות גוגל אנליטיקס אפשר לקבל דוחו"ת עבור מספר פרמטרים שונים ולהשוות בניהם באמצעות גרף סטטיסטי, אבל על כל זה במאמרים הבאים. מוסמך גוגל אנליטיקס מקנה את היכולת לייעץ לבעלי אתרים המעוניינים למקסם את הרווחים שלהם ולקדם את האתר במנועי חיפוש ובראשה גוגל. במידה ואתה עוסק ב- קידום אתרים או שווק באינטרנט , עליך להשתמש בגוגל אנליטיקס כדי לעקוב אחרי סטטיסטיקות הגולשים, אחרי המרות ולהבין את התנהגותם של הגולשים באתר שלך וכמובן להסיק מסכנות מזה. להבין מה כדי לשנות ובמה לא כדאי לגעת זה הוא א' ב' בתחום האינטרנט. לכל שאלה ניתן להשאיר תגובה כאן ואשמח לענות עליהם.
כל הכבוד מאמי! אין עליך
כל הכבוד גבר, תמיד ידעתי שיש לך את זה 🙂
קודם כל מזל טוב, ואני חושבת שאתה מוכשר מאוד בתחום האינטרנט. שלחתי לך מייל פרטי.
וואוו יפה לך סוסו 🙂 נראה מעולה… נראה לי שאנסה לעבור בעצמי בשביל לקבל את ההסמכה 🙂 כמה זמן התכוננת לזה… ואיפה ניגשת ?
התכוננתי יום שלם. לקחתי לי חופש וניגשתי ישר. ציון 91.
אם אתה חושב לעשות את המבחן, ממליץ לך להתמקד בנושאים הבאים: E-commerce, adwords והרשאות.
כל מי שחושב לגשת למבחן, חייב ניסיון באדוורדס והבנה בסיסית בתחום הפרסום לדוגמה מה זה המרות , איך רואים את זה, מה זה ROI, איך לקשר בין גוגל אדוורדס לגוגל אנליטיקס וכו…
http://google.starttest.com
תעשה מבחן דמא, או שהקודם היה מתאים?
מזל טוב יוסי. 🙂
כל הכבוד 😉
שאלה לגבי גוגל אנליטיקס.
אם שמתי בחתימה שלי בג'ימייל הפניה לאתר שלי. ועכשיו אני רוצה לדעת כמה אנשים לוחצים אליה ומגיעים לאתר (ועוד כמה נתונים סטיסטים) איך אני מכניס את הקוד שלה לאנליטיקס?
תודה
🙂
הסתדרתי.
תודה
🙂
הי יוסי
אשמח אם תוכל לפרט על תהליך ההסמכה
כי אני רוצה גם לעשות 🙂
@ניתוח אתרים,
אני חושב שכדאי גם לשים את שמך יחד עם המילת מפתח כאשר אתה שואל שאלה או רושם תגובה שאוכל להיתיחס אליך בתור אדם ולא בתור קיוורד או לציין את שמך לפחות בתגובה.
בכל מקרה, כל שעליך לדעת זה – הכל בגוגל אנליטיקס כדי לעבור את המבחן.
אתה אמור לגשת למבחן ולעשות אותו. זה כל התהליך :).
הבעיה היחידה והנושא הקשה ביותר שיש במבחן (לפחות במה שאני נתקלתי) זה נושא של ecommerce ו- Regex בגוגל אנליטיקס.
כמובן ידע מעמיק בכל נושא בפני עצמו הכרכי כולל חיבור google adwords עם google analytics, ניתוחים שונים של תעבורה וכו'.
במבחן בעצמו יש שאלות קלות, קשות ומטעות. מבחן הסבכה של גוגל אנליטיקס הוא מבחן אמריקאי – שאלה עם 4 / 5 תשובות.
יש שאלות ארוכות ויש שאלות קצרות. נחמד לעשות את זה, נותן הרגשה טובה וטוב אולי ללקחות ולשיווק.